SVD
030519
Egensinnig och vacker lovsång till kärleken
Teater Galeasen är omgjord till boudoir. Till ett rum med draperier,
rött ljus och dammiga speglar inträder en kvinna som glömt
sitt namn. Vad var det nu? Nelly, Eva, Minou, Katja? Nej, Lulu var det visst
från början, resten av namnen är vad männen valt, deras
egen signatur på den skönhet och kropp man betalar för.
Sara Lindh i ”Lulus lovsång” på Teater Galeasen.
Lulu är en roll skapad av den tyske dramatikern Frank Wedekind 1894
via dramat ”Jordanden”. En kvinna som tvingas till prostitution
som 12-åring och som blir köpt, utnyttjad, lämnad gång
på gång. Ömsom rik, ömsom fattig men alltid på
jakt efter ett slags kärlek.
Regissören
Rickard Günther och skådespelerskan/sångerskan Sara Lindh
har tillsammans skapat ett 70-minuter långt sångdrama om Lulu.
Här får hon minnas och berätta sitt dramatiska liv som monolog:
männen, namnen, samhället sett från höga och låga
positioner.
Mellan rapsodiska hågkomster sjunger Lulu/Sara Lindh om kärlek:
chansoner, kärleksvisor, valser och kupletter – oftast medvetet
sentimentalt och melodramatiskt, en kärleksnarkoman besjunger sitt
opium.
Uppsättningen färgas framförallt av Sara Lindh som är
en person med stor utstrålning. Hon har en stark
komisk ådra och en fantastisk energi och närvaro som gör
att stycket går från att vara tragedi till ett slags bittersöt
komedi. Lulu har blivit beskriven som ett vilt, vackert djur, på en
gång oskuld och bortom all moral men trots allt ett offer för
en borgerlig moralism. Här blir Lulu mer Sally Bowles än en martyr
för förljuget dekorum.
Det solkiga sekelskiftet övergår här till ett livsrusigt
1920-tal som delvis liknar en tidig Brecht, som ju Rickard Günther
kan så väl.
Sara Lindh är en naturkraft och alldeles
märkligt lik en ung
Annalisa Ericson. Publikkontakten, blicken och jävlar-anammat men också
den rent fysiska uppenbarelsen, det starka genom det späda –
en brygga slås över generationer.
Elva vackra visor om kärlek sjunger Lulu, lån från 1900-talsskafferiets
hylla för vemod och längtan som smäktar. Sara Lindh sjunger
som en jazzig fransyska, leker med genrer, ord och ängslor. Sångpartierna
är formidabla uppvisningar av euforiska kval. Lulus liv och
drama blir en röd tråd, en skissad bakgrund men inte så
mycket mer: en arketypisk gestalt mer än en roll som här tolkas
och gestaltas.
Vackert är det och mycket egensinnigt,
en dryg timmas lovsång till kärleken hur eländig och smutsig
den än kan synas.
Lars Ring
Expressen
030519 Saras lovsång
Hon blåser in på scenen.
I Lulus liv kommer och går männen. Hon ser på dem med stora
svarta ögon. Men de kallar henne inte för Lulu, utan för.
Mignon, Eva, Katja eller vad som faller dem in.
I det dunkla rummet på teater Galeasen kan man i Peter Lundquists
scenografi känna stanken av fuktigt trä och surt vin. I ett hörn
hänger en stor spegel.
Lulu går då och då fram till spegeln men får inte
syn på sig själv.
Hon är barfota i underklänning. Redo för lämpligt fodral
.Rickard Günther och Sara Lindh har omarbetat Frank Wedekinds två
enaktare om Lulu från sekelskiftet, till ett romantiskt sångdrama
för en person och två musiker (utmärkta Bebe Risenfors,
bas, och Niklas Fransson, piano).
Ingen vet om det männen eller Lulu som är offer. En begår
självmord för hennes skull. En annan får hjärtslag
av svartsjukechock. En tredje skjuter hon verkligen, men som av misstag.
Slutligen blir hon mördad av Jack uppskäraren. Men hon gör
sortir med en chanson.
Lulus liv är ett maratonlopp på jakt efter eller på flykt
från sig själv.
Spridda minnen och – sånger. Vilka mästerverk
dessa slagdängor blir när Sara Lindh sjunger. ”Kyssar
med mersmak”, ”Jag kanske aldrig återvänder”.
Sångerna hjälper henne att fullborda bilden av den kvinna som
de olika männen gör henne till. De är lika effektiva som
det kamferpuder hon täcker kroppen med.
Frank Wedekind, en av 20-talets mest spelade dramatiker, försörjde
sig som vareitésångare. Och visst är detta en form av
gripande varieté.
Lindhs röst är mörk och sensuellt grumlig,
eller klar och längtansfull. Hon glider naturligt fram och tillbaka
mellan tal och sång. Hon behärskar både
komedi och tragedi och hon sjunger strålande bra.
Songwriters som Addison and More, Irving Berlin och Lee Hayes verkar alla
ha tittat in i Lulus sårade hjärta.
Genom sångerna beledsagas livsledan av svart humor i det här
dramat om kärlekens slit och släng.
Trots att Lulu hör till de mest spännande formexperiment som modern
opera upplevt är jag överlycklig att vara med när Alban Bergs
svårtuggade partitur ersätts med den tidens populärmelodier.
Jag älskar Lulu. Jag kallar henne Sara.
Gunilla Brodrej
Aftonbladet
030518
Lulus kusligt sceniska närvaro
Det låter inte mycket om titeln Lulus lovsång - ett romantiskt
sångdrama. Ska nu Frank Wedekinds gigantiska drama om alla mäns
projektionsobjekt, Lulu, bli till något slags musikal? Ska den hunsade,
utnyttjade och slutligen av självaste Jack Uppskäraren ihjälskurna
Lulu sjunga sitt öde?
Men när Rickard Günther och Sara Lindh tar sig an historien så
uppenbarar sig något helt annat. Jag frestas att jämföra
med Ute Lempers dramatiserade framföranden av kända sånger
och chansoner. Men där står musiken i fokus: sångnumren
binds ihop av berättande övergångar. På Galeasen är
historien en och densamma, trots att en rad välbekanta schlagrar från
en Dietrichs eller Leanders repertoar interfolieras.
Sarah Lindhs Lulu återberättar delar av sitt eländiga liv,
hennes möten med Franz, Eduard eller Dr Goll, alla dessa män som
med sina lustar och misslyckanden vartefter tömt henne på ett
eget, närmast inställt liv i Wedekinds drama.
På scenen rör hon sig mellan stafflit, schäslongen och sminkbordet,
alla är de platser för männens tillfredsställelser.
Det är med en närmast kuslig närvaro och en alldeles självklar
scenisk auktoritet som Sara Lindh spärrar upp ögonen, knycker
med fingrarna eller intar teatraliska poser. Det är ju så Lulu
är fostrad, att göra sig till objekt för de andras begär,
och det är ur dessa mekaniska och krampartade rörelser och gester
som hennes historia sipprar fram: ett slags förförelsens dödsryckningar.
Detta är inget mindre än en stor liten föreställning,
en sällsynt lyckad konstellation mellan teater och musik som vet att
balansera svärtan mot ett lockande tilltal.
Claes Wahlin
DN
030519
Lyhört om död och dekadans
Sara Lindh är en lysande Lulu
ScenVerk: Lulus lovsång
Plats: Teater Galeasen i Stockholm
Regi: Rickard Günther
Manus: Rickard Günther och Sara Lindh
Medverkande: Sara Lindh
Övrigt: Musiker: Bebe Risenfors, Niklas Fransson, Arvid Pettersson
När Frank Wedekinds två dramer om Lulu nått sitt slut och
Lulu fallit offer för Jack the Rippers kniv har alla de män och
den kvinna som dyrkat henne mördats eller dött för egen hand.
"Pandoras ask" och "Jordanden" heter de två pjäser
som tillsammans utgör Lulus tragedi. Den version som oftast spelas
är en sammangjutning av de två, liksom Alban Bergs opera "Lulu".
Ur den långa och allt annat än spikraka historien har Rickard
Günther och Sara Lindh vaskat fram ett monodrama, och de låter
Lulus öde speglas i en rad tyska schlagrar från främst Marlene
Dietrichs och Zarah Leanders repertoar.
Vem, eller snarare vad är Lulu? Samvetslös mansslukerska? Ett
offer för manssamhället som hon slår tillbaka mot och ger
vad det förtjänar? En frustrerad manlig projektion av den kvinnliga
triangeln Mamma -Madonna-Hora som August Strindberg och Edvard Munch och
många fler sekelskifteskonstnärer gav uttryck för.
Sara Lindh är en lysande Lulu. Naiv och affekterad, undanglidande och
påtagligt närvarande. Den sida av Lulu som Wedekind och Berg
aldrig visar på scen - sångerskan och dansösen - får
här sin gestalt genom att det just är estradören Lulu som
återberättar hela sin historia.
De personer som funnits och gått under i Lulus närhet symboliseras
av ting i den luftiga scenografi som närmast associerar till en skådespelarloge:
en jackett, en hatt, ett par kängor, en skärm, en manlig provdocka
av trä. Sarah Lindh hanterar dem med lätt hand och slänger
dem ifrån sig under sitt virvlande genom rummet.
Som ett långt shownummer med bitter smak av död och dekadans
och med en säregen medkänsla med offren - det vill säga samtliga
personer i historien om Lulu - har "Lulus lovsång" åtskilliga
kvaliteter, som till exempel musikerna Bebe Risenfors och Niklas Fransson
som är lyhörda för den tyska mellankrigstidsschlagern.
Som återberättelse av ett levnadsöde är "Lulus
lovsång" svårare att följa. Den som möter historien
första gången i denna version får en intelligent och inkännande
tolkning av en av dramatikens mest omdiskuterade roller men en tämligen
oklar bild av det drama hon är upphov till och spelar i.
Calle Pauli